8 mei 2021

Geen emoties tijdens het gesprek

Wanneer je klanten in contact laat komen met intelligente chatbots, kunnen er geen persoonlijke gesprekken worden gevoerd. Advies op maat of een gesprek met emotie kan niet worden gevoerd, wel kunnen er meer gepersonaliseerde vragen worden beantwoord. Wel is het zo dat een afdeling klantenservice steeds groter wordt, en in de toekomst ook persoonlijke vragen moet kunnen beantwoorden met de chatbots. Hoe meer je investeert in de chatbots, hoe beter en persoonlijker de klant of bezoeker geholpen kan worden. Maar dit is vergeleken bij het salaris van medewerkers maar een kleine investering, verder komen er ook geen extra kosten.

chatbots

Meer verkoop door chatbots

Omdat een chatbot alle informatie uit voorgaande gesprekken onthoudt en kan gebruiken, kan deze slim inspelen om nog meer verkopen te realiseren voor je bedrijf. Door goed en slim gebruik te maken van de chatbot, kun je inspelen op bijvoorbeeld nieuwe producten. Omdat de chatbots snel kunnen schakelen en antwoorden, gaat er ook geen omzet verloren. Medewerkers moeten vaak zoeken, klanten worden in de wacht gezet wat ook kan zorgen voor gemiste omzet. Een chatbot is realtime en zoekt ook naar aanbiedingen, de klantbetrokkenheid wordt op deze manier ook vergroot.

In te zetten op verschillende platforms

De intelligente chatbots kunnen ingezet worden op diverse platforms, niet voor niets nemen bezoekers contact op via bijvoorbeeld Facebook. Zij vinden de stap om te bellen niet noodzakelijk, door een chatbot in te zetten op social media ben je dag en nacht bereikbaar voor iedereen. Hoeveel mensen er ook gebruik willen maken van de chatbot, het is mogelijk om grote groepen te antwoorden in korte tijd. Wachttijden zijn verleden tijd, de service van je onderneming wordt op deze manier vergroot. Alle informatie die wordt geschreven door bezoekers of klanten, wordt opgeslagen en kan worden gebruikt voor toekomstige gesprekken.